DFB metodika

I. Kalinauskas yra DFB metodikos autorius.

Nėra tokių situacijų mūsų gyvenime, kad jose mes nebūtume tam tikrame psichiniame aktyvume (dar vadinamame psichine būsena). Tam tikru būdu ir tam tikra proporcija (jei taip galima išsireikšti) visose gyvenimo situacijose dalyvauja tiek mūsų sąmonė, tiek jausminė sfera, tiek kūnas. DFB metodika ugdo įgūdžius, kaip sąmoningai naudoti psichinį aktyvumą, nukreipiant šią energiją mums tinkama linkme. Tai metodika nukreipta į praktinius įgūdžius, kuriuos lavinant mes gauname vidinių savireguliacijos "instrumentų rinkinį". Jų pagalba mes galime išmokti nuraminti sąmonę, keisti jos aktyvumą ir veikimo greitį, įtakoti jausminę sferą, pasirenkant labiausiai adekvatų jos veikimą konkrečioje situacijoje, išmokti keisti kūno aktyvumą ne tik per išorinę veiklą, bet ir per vidinius, savireguliacijos įgūdžius. O truputį įgudus, mes galime išmokti ne tik veikti, bet ir būti darniose būsenose, kai kūnas, jausminė sfera ir sąmonė veikia išvien. Šios būsenos suvokiamos ir jaučiamos kaip harmoningos.

Akronimas DFB susideda iš žodžių Diferencijuotos (skirtingos viena nuo kitos), Funkcinės (skirtos konkrečiai sąmonės, jausminės sferos, kūno ar harmoningai veiklai), Būsenos (specifinis psichikos veikimas, aktyvumas, psichikos būsena). Tai aktyvios savireguliacijos metodika, kurios dėka įvaldytus savireguliacijos įgūdžius žmogus gali taikyti visose gyvenimo sferose, nepertraukiant tuo metu vykstančios veiklos. Tai yra, žmogus įvaldęs DFB metodiką, pasitelkdamas vidinius įgūdžius gali keisti savo būsenas (psichikos aktyvumą), nesvarbu ką jis tuo metu veiktų išoriškai.

DFB metodikos mokymų kursą sudaro: praktinės psichologijos paskaitų ciklas, 5 bazinių metodikos pratimų treniravimasis, formuojamų savireguliacijos įgūdžių lavinimas, sąmoningas 16 būsenų taikymas.
Jei žmogus neranda būdų kaip lavinti savo psichikos būsenas, tai kuo jis vyresniu tampa, tuo šis diapazonas labiau siaurėja (gali "susitraukti" iki 2-3 būsenų). Tai reiškia, kad siaurėja diapazonas situacijų, kuriose mes galime sąmoningai ir efektyviai veikti. Pavyzdžiui, užmegzti kontaktą su įvairiais žmonėmis (prisiminkite, kad ir taip vadinamą "kartų konfliktą"), žmogus ima tvirtinti, kad "mūsų laikais buvo..." ir pan.

Prieš daugiau nei 35 metus Igoris Kalinauskas šią metodiką pradėjo naudoti dirbdamas su aktoriais, vėliau ji padėjo jam dirbant su Ukrainos lengvaatlečių rinktine. Metodikos taikymo rezultatai buvo puikūs, ji padėjo ir šuolininkui į aukštį R. Povarnicynui pasiekti pasaulio rekordą! Vėliau I. Kalinauskas šią metodiką pristatė TSRS sveikatos ministerijos Biologijos instituto konferencijoje. Metodika buvo oficialiai patvirtinta ir leista ją plačiai dėstyti. Nuo to laiko ši metodika išplito po visą pasaulį, ją taiko ir dėsto įvairiose Europos sąjungos šalyse (Anglijoje, Italijoje, Graikijoje, Kipre, Liuksemburge, Čekijoje, Slovakijoje, Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir kt.), Norvegijoje, Ukrainoje, Rusijoje, Izraelyje, Amerikoje ir net Naujojoje Zelandijoje.  

Ši metodika taip pat lavina emocinį (EQ) ir dvasinį (SQ) intelektus, moko valdyti psichines būsenas, emocines reakcijas, padeda nukreipti jas reikiama kryptimi ir išnaudoti jų teikiamą naudą. Daugelis autoritetingų žmogaus elgsenos tyrėjų pripažįsta, jog žmogus, kuris turi aukštus emocinį ir dvasinį intelektus, turi savireguliacijos įgūdžių, pasiekia žymiai daugiau ir profesinėje veikloje, ir asmeniniame gyvenime. Šie žmonės puikiai bendrauja, lengvai užmezga kontaktus su įvairiais žmonėms, puikiai vadovauja, motyvuoja, pardavinėja, moka spręsti konfliktus tiek darbinėje aplinkoje, tiek ir asmeniniame gyvenime. Ir svarbiausia, jie moka būti laimingi, džiaugtis tiek paprastomis, tiek iššūkius keliančiomis gyvenimo akimirkomis. Tai optimistai, turintys energijos perteklių ir mokantys juo pasidalinti su kitais žmonėmis. Ši metodika unikali tuo, kad žmogus gali išmokti valdyti savo psichines reakcijas ne slopinant jas, o diferencijuojant, suaktyvinant tas, kurios reikalingos šiuo metu, nukreipiant savo energiją į produktyvią veiklą. 

Kiekvienam veiklos tipui reikalinga jį atitinkanti psichinė būsena. Naudodamas DFB metodikos suformuotus savireguliacijos įgūdžius, žmogus išmoksta ją sąmoningai pasirinkti (suaktyvinti tinkamą, neutralizuoti šiuo metu netinkamą) ir efektyviai taikyti.

I. Kalinausko sukurti DFB metodikos pratimai lavina empatiją, sugebėjimą jausti kito žmogaus nusiteikimą, nuotaiką. Išlavinti savireguliacijos įgūdžiai padeda sukurti artimus ryšius su svarbiais žmonėmis, padeda bendrauti ir įsiklausyti į kito žmogaus vidinį pasaulį, lavėja sugebėjimas giliai jausti įvairius meno kūrinius, patirti stiprius estetinius išgyvenimus. Išlavinti savireguliacijos įgūdžiai pasitarnauja tiek darbinėse ar buitinėse situacijose, tiek bendraujant, medituojant ar sportuojant.

Diferencijuotų funkcinių būsenų metodika dar vadinama ketvirtos kartos savireguliacijos metodika. Išlavintus įgūdžius galima naudoti nepertraukiant aktualios veiklos, jos naudojimui nereikia papildomų sąlygų: nereikia savęs įtikinėti, nereikia specifinės muzikos, kvapų ar kitų pagalbinių priemonių, kaip reikalaujama ankstesnių kartų metodikose. Ją galima naudoti visur ir visada, o išlavinti įgūdžiai yra visur su jumis. Ji neverčia kuo nors papildomai patikėti, ji moko naudotis tuo, ką žmogus jau turi, atskleidžia naujus žmogaus psichikos resursus ir vidines galimybes. 

Lietuvoje šios metodikos moko sertifikuoti DFB metodikos instruktoriai:

"Time 4 yourself"www.time4yourself.com  

 

 

 Marius Gaudihttp://mariusgaudi.lt/